... سـقـیـفـه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

خدمت ِ ! سربازی

چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۵:۲۶ ب.ظ

پیش نوشت (همین جوری !) : به یکی میگن سه تا دروغ بگو، میگه "دانشگاه آزاد اسلامی" ! :|


"خدمت مقدس سربازی" ! خدمتی که سربازی ش مقدس هست یا قرار بود بشه یا قبلاً بود !
فرقی نمی کنه مرز افغانستان باشی، یا اداره بری، لباس شخصی باشی یا دژبان جلو پادگان وایسی، سر چهارراه سوت بزنی یا بری بالا برحک پست نگهبانی بدی .... خلاصه سرباز هستی .

قدیم ها می گفتن میری سربازی مــــرد میشی. این روزا برا مــــرد شدن، سربازی شرطی هست که نه لازم هست نه کافی ! اینکه این سربازی به چه دردی میخوره، پاسخی سه کلمه ای داره : کارت پایان خدمت !
همین ! یه زمونی با این کارت حتی می شد از ویدئوکلوپ سر خیابون، فیلم اجاره کرد !!! (در این حد ! واللا ! ) الان این کارآیی ش رو هم از دست داده ! هر چند سایر کارایی ها مث گفتن این جمله که "پایان خدمت دارم" ! یا با افتخار ! اعلام کردنش تو خواستگاری و الخ ! پابرجا هست.



در هر صورت، غرض از این پست، بیان مصایب سربازی نیست که بر هر سربازی رفته و نرفته ای آشکار است !
می مونه بحث اینکه سربازی مفید هست یا نیست، چه برای کلیت مجموعه و چه خود فرد.
نمیشه داد و بیداد کرد که مثلاً مدت سربازی زیاد هست که این مورد واقعاً بسته به شرایط جامعه، جمعیت مشمول خدمت و نیاز جامعه تغییر می کند. اصلاً در مورد ذات خود سربازی و دلیل وجودش هم بحثی ندارم ! (حال و حوصله مقایسه کشورها و آوردن دلیل پشت دلیل و ... را ندارم ! و وجوب خدمت ! سربازی رو کاملاً قبول دارم ! )

تمام و کمال صحبت فردی که یک سالی جسته و گریخته خدمت کرده ! (یعنی خودم ! ) اینه که :

- متأسفانه پارتی بازی و این قبیل کارها تو کشور به شدت زیاد و دیگه جای پنهان کردن نداره ! یعنی راحت سفارش کردن و نامه زدن و تلفن کردن و .... طبیعی شده ! (شاهد و مفعول ! زنده ی ! پارتی بازی، خودم :| )

- واقعاً ! خداییش ! انصافاً !
خداوکیلی ! .... درسته که کارهای اداری و دفتری سازمان های نظامی کشور رو سربازهای تحصیل کرده (و حتی نکرده ! ) با همون حقوق چند ده هزار تومنی ! (حقوق ! :|) انجام بدن ؟!
مگر ذات سربازی و خدمت وظیفه، آموزش نظامی و حفظ آمادگی دفاعی و .... نیست ؟!
این کار چندتا بازخورد داره ! اول اینکه سیستم سازمانی وابسته به همین سربازانی میشه که سالی یک بار عوض میشن و کلی مشکل امنیتی و اطلاعاتی بوجود میاره .
دومش هم اینکه وضعیت شغلی خود کارمندان و کارکنان از لحاظ کیفی پایین میشه (چیزی که واقعاً قابل مشاهده است.) و البته سومش هم اینکه وقت و زحمت جوانان در یکی از بهترین دوره های سنی شون از بین میره و صدالبته که هدف آموزش نظامی و دفاعی هم کم کم فراموش میشه !

- میگن تو خیلی از کشورهای دنیا که سربازی اجباری هست، حقوق و مزایایی در نظر میگیرن که حداقل به لحاظ مالی و روحی، شرایط سخت تر نشود ! (هرچند این اواخر و وقت انتخابات ! خیلیای دیگه هم ! اینو میگن)
یه بحث دیگه هم این هست که بهتر نبود از هر فردی بسته به تخصص و کاری که بلده، کار بکشن ؟! (خدمت ! منظورمه ! ) اینم که همه ! حتی رییس نظام وظیفه هم میگه ! ولی چیزی که می بیینیم .....
[ یادش بخیر ! وقت تقسیم سربازان! وقتی رشته و گرایش تحصیلی م رو گفتم، طرف چیزی نفهمید ! گفت فعلاً اون گوشه وایسا ! ]

درنهایت چیزی که میمونه و میتونیم بگیم یه برآیند خوب از خدمت سربازی هست، یه سری خاطرات خوب ! و البته از حق اگه نگذریم میتونه یه شروع خوب برای خیلی از آدم ها باشه . . . (الحق و الانصاف)

پ ن : تصویر، لباس سربازی های خودم !

نظرات (۷)

  • محمد پورکاوه
  • سربازی یا همون اجباری!
    من که حدود 4 ماه خدمت دارم!
    پاسخ:
    پ مـــــــــرد کامل نشدی !!!

    عجبشیر---->زاهدان---->خاش---->اهواز
    :))))
    پاسخ:
    اصن اسم سربازی میاد، یاد شما میفتم !!!
    تبریک... :)

    این عکس لباس سربازیتون هیات ترسناکی ایجاد کرده! کلی فرو رفتم تو عکس تا فهمیدم آدم توش نیست!! |:

    با این جمله مخالفم: فرقی نمی کنه مرز افغانستان باشی، یا اداره بری، لباس شخصی باشی یا دژبان جلو پادگان وایسی، سر چهارراه سوت بزنی یا بری بالا برحک پست نگهبانی بدی .... خلاصه سرباز هستی .
    کلی سرباز میشناسم که سربازی واقعا ازشون یه مرد ساخت! لب مرز، در شرایط سخت، مبارزه با اشرار و حتی شهادت... #شهید_سید_باقر_اعتصامی تنها یک نمونه است...روحش شاد...

    نظام خدمت در ایران هم قطعا مثل بسیاری قسمت های دیگر، نقایصی داره! درست میشه بالاخره! ;-)
    پاسخ:
    نمیشه رد کرد صحبت شما رو و یا تأیید !
    منم خیلی دیگه رو میشناسم که همین تهران شهید شدن .
    با این همه، خطرات و سختی ها یه جاهایی بیشتره بالطبع.

    [ یادش بخیر ! وقت تقسیم سربازان! وقتی رشته و گرایش تحصیلی م رو گفتم، طرف چیزی نفهمید ! گفت فعلاً اون گوشه وایسا ! ] باحال بود!
    ولی خداییش یکی از کسایی که تو خدمت خیلی اذیت شده خودت بودی!
    :|
    پاسخ:
    ها !  پ چی فک کردی !
    اون شبایی که در آرامش و امنیت سر می کردی ، در سایه من و امثال من بود !!!
    سربازی یعنی الافی توشرایط گرونی!
    1ماه بیشتر نمونده وهیچ منتی بر سرکسانی که در آرامش و امنیت به سر بردن ندارم!!!
    همه با این موافق نیستن یه شروع خوبه!
    خیلی ها میگن یه شروع سخته!!!
    پاسخ:
    شروع خوب و سخت الزاماً ناقض هم نیستند !
    :|
    به نظر من خدمت دارای یک سری خوبی ها و بدی هایی است (سرباز 18 ماه ارتش)
    نمیشه بگی کلا بد بود . به قول دوستمون خدمت داریم تا خدمت . مثلا سر چهارراه یا لب مرز یا سرباز کلانتری که روز و شب نداره فرق داره با سرباز 7 تا 2 اداری که محل خدمتش شهر خودشه.
    تجربیات تلخی که دارم را می تونم از بی رحمی و جو پرتنش و تقصیر را گردن وظیفه انداختن و ... بگم و اینکه هرچی ... مال تر باشی راحتتری و اگر زیراب بزنی و نامرد باشی کارت راحتتره ووو .(از سیاه نمایی متنفرم اما چه کنم ...)
    تجربیات خوبی که دارم آشنایی با بوروکراسی اداری و روند نامه نگاری و شناخت سلسله مراتب و روابط اجتماعی بالاتر و جمع کردن دست و پا و تعهد و مسئولیت پذیری(البته برای کسی که بخواد...)
    در آخر یک ضعف بزرگ سیستم را هم بگویم : کسی که بخواد کار نکنه و با ... مالی دودر بزنه و قلچماق هم باشه و به اخلاق هم پایبند نباشه خیلی سخته باهاش طی کردن.
    پاسخ:
    بعـــله !
    البته بسته به جاش داره باز !
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    سقیفه دات بلاگ دات آی آر