... سـقـیـفـه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

آقـایـان ، اجازه هست ما هم خوش بین نباشیم ؟!!

سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۲۵ ب.ظ

این چند ماه اخیر، مذاکرات هسته ای و روند برخورد دولت و حامیان رسانه ای آن در تقابل با مخالفین و حتی منتقدین آن، به تیتر اول تحلیل های رسانه ای کشور تبدیل شده است. دولت و حامیان فکری و رسانه ای آن به پشت گرمی به حمایت رهبری از مذاکرات (نه روند مذاکرات، بلکه از استقلال قوه مجریه در پیشبرد مذاکرات) طرف مقابل را به بی انصافی و تقابل و این اواخر کم سوادی متهم می کنند و در مقابل گروه های مختلفی ازمنتقدین و مخالفین، از مخالفت آشکار تا نقد اصولی را انجام می دهند و کتمان حقایق، تک روی و عدول از اصول را به دولت نسبت می دهند.

موضوع اول، حمایت رهبری است.

رهبری بارها از دولت در برابر انتقادات حمایت کرده و هرچند که دولت را هم به مدارا با منتقدین دعوت کرده، ولی از سوی دیگر از منتقدین هم خواسته تا با انصاف و نقد درست پیش روند و سازش کار یا خائن نامیدن مذاکره کنندگان را هم رد کرده است . شاید لفظ "بچه های انقلاب" سند محکمی برای این ادعا باشد.

در سال های اخیر چندین بار از رهبری شنیده ایم که پای انقلاب، مردم و حقوق نظام ایستاده است. پس هرگونه کم کاری یا گذشت احتمالی رهبر از خیانت یا حرکت ضدانقلابی مسئولین در هر جایگاهی، مردود است. دولت های احمدی نژاد و خاتمی هم مصداق خوبی بر این مدعاست. چه آنکه تاریخ نشان داده است که در چه مواقعی این دو رییس جمهور چه اشتباهاتی داشته اند و واکنش نصیحت گونه و مدارایی رهبری چگونه بوده است و در مواردی چگونه رهبری پای مصالح نظام پافشاری و ایستادگی کرده اند.

پس این سوال مطرح است که

"در صورت اشتباه دولت که به ضرر نظام و حقوق ملت است، واکنش رهبری تا چه حدی است ؟"

رهبری تا زمانی مدارا می کند که از خطوط قرمز عبور نکنند و در برابر پایمالی حقوق ملت و نظام ، مطمئناً در برابر آن خواهند ایستاد. ولی نکته مهم این است که جمهوریت نظام هم در این کش و قوس حفظ شود که باز هم خود رهبری پشت آن ایستاده است.


موضوع دوم بحث رسانه های عموماً طرفدار دولت و اصلاح طلب در مورد الزام به پذیرش توافق نامه و سپس نقد آن است. موضوعی که به نوعی دیگر در صحبت های این هفته امام جمعه تهران هم بروز داشت که "ما مذاکره را قبول داریم و با هیچ کشوری سرجنگ نداریم، .... اما این موضوع که ملت ایران به خاطر تحریم تن به مذاکره داده‌اند، توهم است."

پذیرش توافق نامه و اصل مذاکرات، نافی نقد و پرسش درمورد آن نیست ! بدیهی هم است که وقتی قوه مجریه و مسئول مذاکرات با نظر رهبری مذاکره را آغاز می کند و پیش می برد، مطمئناً این روند مورد قبول مردم و افکار عمومی است.

با این وجود و حتی پذیرش اصل مذاکرات و ...، سوال دیگری مطرح می شود که اصلاً در ژنو چه شد و چه اتفاقاتی افتاد ؟! یعنی باید کدام متن رو ببینیم و از آن انتظار داشته باشیم ؟! فکت شیت و non paper و بیانیه کاخ سفید و الخ دیگر چه صیغه ای است ؟! چطور باید در مورد مسئله ای صحبت کرد، وقتی که مشخص نیست دقیقاً چه شده است !

و می رسیم به آخر حرف !

اینکه طرف مقابل می گوید اصل مذاکرات را باید بپذیری تا نقد کنی، با اتکا به پشتیبانی و دقت نظر رهبری قابل قبول است. اجازه نقد و اصلاً دعوت به نقد هم که از سوی رهبری و بعدها به نوعی دیگر دولت، داده شده است. بهتر نیست پاسخی مناسب هم به نقدها و پرسش ها داده شود ؟!

و درنهایت، این اجازه را داریم که حداقل ما هم خوش بین نباشیم ؟! حتی اگر بحث تشابه فکری و یا اقتدای فکری به رهبری نظام هم مطرح نباشد، باز هم سابقه تاریخی رفتار غرب اجازه خوش بینی را نمی دهد ! چرا راه دور برویم، همین هفته های اخیر رفتارها و صحبت های آمریکایی ها، جای خوش بینی باقی گذاشته است ؟!

رسانه های اصلاح طلب و شاید اعتدال گرا ! شمشیری را از رو گرفته اند که بایدهایی را تعریف می کند ! باید منتظر اتفاقات خوب باشیم ! باید از مذاکره کنندگان و دولت متشکر باشیم ! باید از چیزی نپرسیم چون طرف مقابل امین نیست ! (طبق صحبت های وزیر خارجه محترم در مصاحبه با ایرنا) و الخ !

آقایان، اجازه هست ما هم خوش بین نباشیم ؟!

  • ۹۲/۱۱/۲۹
  • ۱۷۷۸ نمایش
  • ......

مذاکرات

بی سوادها

ژنو

مذاکرات هسته ای

نظرات (۱۰)

سلام
بله ما هم شدیدا ترجیح میدیم خوش بین نباشیم... :| 
تحلیل خوبی بود...

سلام و درود

بسیار زیبا

دعوتید به وبم
همه اینها یک طرف، خودتون خوبید؟! :-)




بسیار عالی بود...
پاسخ:
لطف دارید !
خیلی تعریفی نداره !
والا من که بی سواطم ولی همیشه جز فانتزیام بوده تحلیل سیاسی درست درمون بنویسم.

+آقا میگن مشکلی نداره، شمام خوش بین نباشید!

سلام
پاسخ:
بی سواطی فک کنم تو این دوره زمونه واگیر داره !
هر وبلاگ و سایتی رو نخونید !
  • فانوس جزیره ...
  • اللهم عجل لولیک الفرج ..

    سلام علیکم
    دعوتید به فانوس جریزه ..
    عاقبتتون بخیر ..
    ما راهم دعا ..

    سلام
    با شعری بی نظیر از علامه حسن زاده آملی در نکوهش نفس بروزم.
    این شعر به صنعت تعریب سروده شده است. در صنعت تعریب شاعر از الفاظ فارسی به شیوه ای نوین و در قالبی عربی استفاده می کند.
    پیشنهاد می کنم این پست را مطالعه کنید.
    یا علی

    پاسخ:
    سلام.
    چشم /
  • مدافعان حرم
  • مدافعان حرم www.modafeon.blogfa.com
  • مصطفی امیریان
  • باور کن خودشونم خوشبین نیستن همش کل کلای سیاسی بین احزابه
    :/
    پاسخ:
    اینم میشه !
  • مصطفی امیریان
  • اینم می شه چیه باید بگی کاملا درست می فرمایید استاد :/
    بعد می گه چرا نظر کارشناسی نمی ذاری p;
    پاسخ:
    کاملا درست می فرمایید استاد!
    در دو عالم جلال ما زهراست
    ذکر تحویل سال ما زهراست
    عید با فاطمیه می آید
    رمز تغییر حال ما زهراست
    ........

    سلام
    سال جدید رو خدمت شما همسنگر عزیز مجازی تبریک عرض می کنم.
    ان شاالله سالی سرشار از خیر و برکت و شادکامی در سایه لطف و محبت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و ذریه پاکشان، برای شما و خانواده محترمتان باشد.
    ایام به کام...
    پاسخ:
    سلام.
    ممنون ...
    شما هم سال خوب و پربرکتی داشته باشید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    سقیفه دات بلاگ دات آی آر